گرام

تلگرام و ارز دیجیتال

یادداشت

تلگرام و ارز دیجیتال

فرض کنید شما میخواهید با فردی در فرانسه مبادله ارزی انجام دهید نخستین کارهایی که باید انجام دهید چیست؟
به صرافی یا بانک بروید، معادل ریالتان یورو بخرید، سیستم بانکی ارز را به مقصد مورد نظرتان حواله کند و در بانک مقصد به حساب طرف معامله شما واریز شود. حال مشکل چیست؟ علاوه بر کارمزد هایی با درصدهایی نه چندان اندک، تمام جزئیات مبادله شما قابل ردیابی است.

بیت کوین

اکنون چند سالی است که در مقابل این ارزهای رسمی هر کشوری، ارز دیجیتال که یک فرم از پول الکترونیکی است، مطرح گردیده که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می‌شود. توضیح در مورد این فرم از پول الکترونیکی را با بیت کوین که اولین و معروف ترین ارز دیجیتال است شروع میکینیم.
از تفاوت های ارز دیجیتال با ارز های متداول فعلی، می توان حذف واسطه ها (اعم از تشریفات بانکی، بروکراسی اداری و…) و هزینه های تبدیل ارز را بیان کرد . در واقع بیت کوین در ایران هماهنگونه شناخته میشود که در آمریکا.
علاوه بر این می توان گفت دولت ها دیگر تسلطی بر تراکنش های مالی صورت گرفته ندارند (در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته میشود.) هرچند این مورد برای حکومت هایی که بر این شرکت ها سلطه دارند صادق نیست. حتی میتوان یکی از علت‌های پیدایش بیت‌کوین را فریب تبهکاران ویا افراد یا دولت‌هایی دانست که به‌دنبال پول‌شویی یا گم کردن ردپاهای مالی خود از دید دولت‌هایی مانند آمریکا هستند و فکر می‌کنند که بیت‌کوین قابل ردگیری نیست. به عبارتی دیگر سازندگان این ارز دیجیتال به احتمال زیاد به‌دنبال این موضوع نیز بوده‌اند که تبهکاران برای پولشویی یا افراد یا گروه‌های مورد تحریم‌های آمریکا به جای اینکه برای معاملات خود به سمت تراکنش‌های غیرقابل ردگیری مثل طلا بروند، تمایل به استفاده از بیت‌کوین پیدا کنند تا در صورت لزوم قابل شناسایی باشند.(که این امر نشان دهنده کنترل جهانی دولت های مسلط بر جریان های مالی است.) تاریخچه‌ی تمام تراکنش‌ها روی بلاک چین ذخیره می‌شود و در دسترس همه‌ روی شبکه قرار دارد.البته آدرس‌ها رمزنگاری شده‌ هستد و ماموران امنیتی مخصوص می‌توانند در مواقع خاص به آن داده‌ها دسترسی داشته باشند.
اگر بخواهیم تکنولوژی بلاک چین را به زبانی ساده تعریف کنیم بهتر است با یک مثال ساده شروع کنیم. وقتی شما پولی را در یک بانک سپرده‌گذاری می‌کنید، آن‌ها اطلاعاتی را در مورد سپرده شما و حساب شما در یک پایگاه داده بزرگ ذخیره می‌کنند. بیت کوین هم کار مشابهی را برای حفظ اطلاعات حساب‌های کاربران انجام می‌دهد، اما برخلاف یک بانک، در بیت کوین با توجه به ماهیتی که دارد نمی‌توان به یک قدرت مرکزی که پایگاه داده را برای کاربران مدیریت و ذخیره کند، اعتماد کرد.

بیت کوین این مشکلات را با تقسیم کردن پایگاه داده به مجموعه‌های کوچکی که «بلاک‌ها» نامیده می‌شوند حل کرده است. هر بلاک یک جور برچسب است که آن را به بلاک قبلی پیوند می‌دهد به ترتیبی که هر کسی می‌تواند تمام پایگاه داده را که از این قسمت‌های مجزا تشکیل شده گردآوری کند؛ به عبارتی هر کسی که از بیت کوین استفاده می‌کند، یک نسخه از کل پایگاه داده را که زنجیره بلوک نامیده می‌شود ذخیره می‌کند و این مجموعه‌های بسیار کوچک را بین هم ردوبدل می‌کنند. زنجیره بلوکی میان تمام کاربران بیت کوین به اشتراک گذاشته شده است و همین ویژگی است که می تواند احتمال هک شدن سیستم را تا حد زیادی کاهش دهد.
بیت‌کوین تنها نقدینگی رمزپایه‌ای نیست که وجود دارد و انواع ارزان‌تر و کوچک‌تری هم مثل مونره، اتریوم و ریپل وجود دارند که اکتشاف آن‌ها به سختی بیت‌کوین نیست و در بعضی موارد کم‌ارزش‌تر و کوچک‌ترهستند.اخیرا مدیر تلگرام نیز اظهاراتی مبنی بر ایجاد ارز دیجیتالی مختص به خود را کرده است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.

گرام

ارز دیجیتالی تلگرام- gram
آقای پاول دورف ،موسس تلگرام ، قصد دارد فناوری بلاک چین اختصاصی خود را طراحی و راه اندازی کرده و ارز مخصوص خود را در اختیار کاربران قرار دهد.نام پلتفرم بلاک چین تلگرام به اختصار (TON (the open network است.
شبکه آزاد تلگرام (TON) یک بلاک چین نسل سوم خواهد بود؛ شبکه تلگرام تلفیقی از یک سیستم مالی خصوصی بدون نظارت شرکتی یا دولتی است. قابلیت دیگری که تلگرام با استفاده از شبکه بلاک چین برای خود خواهد ساخت ، ضد سانسور یا همان فیلتر نشدن است. در این شبکه هرگونه نظارت دولتی بر اینترنت محدود می شود و هیچ ارگانی قادرنخواهد بود این شبکه را از دسترس کاربران خارج سازد-مگر اینکه اینترنت به طورکامل قطع شود.

حال تاثیری که ارز دیجیتال بر اقتصاد کشور ها می‌گذارد چیست؟
از اساسی ترین ابزارهای اقتصادی حاکمیتی ، تاثیرگذاری بر ابزارهای پولی و بخش عمده نوسانات بازار پول می باشد.دور زدن حاکمیت های ملی و قدرت اقتصادی-سیاسی کشور دراین حوزه سبب می شود این قدرت دراختیار کمپانی های خارجی وپیرو سیاست های انها قرار گیرد.
یکی از درامد های اصلی که دولت باید بر ان تکیه کند مالیات است.در استفاده از این ارزها یک چالش،شکل گیری بازار زیرزمینی پول وعدم امکان رصد و گرفتن مالیات ستانی براساس تراکنش های مالی افراد است.
از دیگر اشکالات ارزهای دیجیتال امکان انجام معامله در بازارهای غیر رسمی و غیر قانونی از جمله: مواد مخدر، قاچاق، بازارهای زیر زمینی (dark web ) بوده وهمچنین معاملات آنها قابل پیگیری نیست و افزایش فساد مالی را درپی دارد.
همچنین اگر سیاست حاکمان این شبکه بر کلاه برداری یا کم کردن ارزش این ارزها قرار بگیرد ،دولتی پشتیبان این ارزها نیست.

جنگ اقتصادی

اما چرا گرام تهدید ها را بیشتر میکند؟
گرام ، چون برای اولین بار از بستر شبکه اجتماعی استفاده میکند میتواند بسیار رایج و متداول شود وبه روش های مختلف میتواند تا ۵۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج کند؛ قابل ذکر است که در قبال پول خارج شده هیچ کالایی وارد کشور نمیشود و فقط مجوعه ای عدد در اختیار مردم قرار میدهد. هم‌چنین ارزهای مجازی به هیچ عنوان ثبات ندارد.و ممکن است درچند سال اینده در اثر برخی اتفاقات مانند رشد پیام رسان دیگر با قابلیت های بیشتر و عرضه ارز دیجیتال جذاب دیگری، ارزش گرام به یک باره سقوط کند. در اثر آن به زندگی بخش عمده ای از مردم کشور اسیب جدی وارد می شود.
و دیگر اینکه وقتی یک واحد پولی جدید بین مردم کشور باب شود و مردم بتوانند با آن خریدهای روزانه خود را انجام دهند و اتفاقا ارزش پولی آن از پول رسمی کشور بالاترباشد باعث می شود که مردم به سمت این پول تمایل پیدا کنند وپول رایج کشور به تدریج کنارگذاشته شود و به ارز خارجی در بستر تلگرام که به راحت ترین شکل در دسترس است تبدیل شود. مشابه همین اتفاق در ونزوِئلا باعث افت شدید ارزش پول این کشور دربرابر دلار شد و مردم این کشور در مبادلات روزانه خود دلار را جایگزین پول ملی کردند.
اگر وضعیت اقتصادی کشور به این پیام‌رسان منتقل شود، ازاین پس مسِولان و مردم کشور مجبور خواهند بود در هر شرایطی با تلگرام همکاری کنند و تابع سیاست های آن باشند.
حال این نکته حائز اهمیت است که آیا فیلتر کردن تلگرام به دلایلی از جمله تضعیف پول ملی ،خارج شدن ارز از کشور ،انحصار پیام رسان خارجی و… بهترین راه حل و حل کننده مشکلات ارزهای دیجیتال (که در حال گسترش نیزهست) می باشد؟!

منابع:
www.mashreghnews.ir
www.cioniran.com
www.arzdigital.com
و افراد مطلعی که با ارز دیجیتال معامله کرده بودند.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان