لوگو موج فاطمی

موج فاطمی در یک نگاه

یادداشت

موج فاطمی در یک نگاه

  • شروعی بر پایان بی‌تفاوتی‌ها
  • زنگ خطر بحران خانواده
  • در مقابل جریان سنتی و غرب‌گرا
  • فمینیسم، نگاه غالب در دانشگاه
  • تشکل‌های دانشجویی، پیشرو و دیده‌بان
  • گزارشی از موج فاطمی
  • حضور سیاسی، اجتماعی زنان
  • پیرو فاطمه‌ایم…

شروعی بر پایان بی‌تفاوتی‌ها

برآوردهای ما (اعضا موج فاطمی) از وضعیت دانشگاه و جامعه این بود که هویت دختران و زنان ما در میان ارزش‌های متفاوت فرهنگ سنتی ایران و فرهنگ غربی نامشخص است و هنوز با معیارهای اسلامی فاصله زیادی داریم؛ هم‌چنین بنا بر توصیه‌های مقام معظم رهبری به (( بحران زن )) و لزوم (( مقابله با گفتمان غربی درباره زن )) و ارائه‌ی ((الگوی زن اسلامی)) بر آن شدیم اقداماتی را در این زمینه، در سطح دانشگاه انجام دهیم لذا بخش خواهران تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان برای برنامه‌ریزی و پیگیری این موضوع ، ستاد موج فاطمی را شکل داد و فعالیت‌ها آغاز شد. با توجه به لزوم کار عمیق و اساسی ، این پروژه با دو چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف شد .ما شروع‌کننده مسیری جدی‌ای هستیم که معتقدیم می‌تواند تحولی بزرگ را ایجاد کند .

زنگ خطر بحران خانواده

ازآنجاکه بسیاری از کشورهای جهان دچار بحران خانواده هستند و خیلی دیر تشکیل می‌شوند و زود به سمت فروپاشی می‌روند و نیز فرزندان طلاق هر روز زیادتر می‌شوند و نیز می‌دانیم متأسفانه در کشور ما نیز آمار طلاق روزبه‌روز افزایش می‌یابد ، این موضوع اهمیت زیادی دارد و ما باید تلاش کنیم تا به سمت تقویت کانون خانواده در ایران پیش رویم. ازآنجاکه مسائل زنان همچنانی که نیمی از پیکره اجتماع هستند همیشه از مسائل مهم جوامع بوده ، می‌کوشیم تا به مسائل واقعی و اساسی در این حوزه بپردازیم و توجهی به آدرس‌های غلط رسانه‌های پول و قدرت که همیشه تلاش در جابجایی اولویت‌ها دارند نکنیم . متأسفانه برخی در داخل نیز مسائل اصلی و فرعی حوزه زنان را به‌درستی تفکیک نمی‌کنند .

در مقابل جریان سنتی و غرب‌گرا

از دیدگاه اسلام میان زن و مرد ازنظر فطرت و جایگاه انسانی تفاوتی وجود ندارد و زن در اسلام خصوصاً به‌عنوان کسی که پرورش‌دهنده‌ی نسل آینده‌ی بشریت است جایگاه ویژه‌ای دارد.
اما زن و مرد تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود نقش‌ها و وظایف خانوادگی و اجتماعی آن‌ها متفاوت باشد که به نظر می‌رسد دو دیدگاه متفاوت از دیدگاه حقیقی اسلام مطرح باشد ، یک دیدگاه نگاه سنتی است که زن را از مرد پایین‌تر می‌داند و او را موجودی برای پاسخگویی نیازهای مرد تلقی می‌کند و دیگر دیدگاه غربی که خواهان تشابه حقوق و وظایف زن و مرد در همه‌ی ابعاد است و نقش و رسالت آفرینش را نادیده می‌گیرد . لازم به ذکر است که تشابه با تساوی متفاوت است و غرب به دنبال تشابه است و نه تساوی .

فمینیسم، نگاه غالب در دانشگاه

آنچه بیشتر در سطح دانشگاه دیده می‌شود نگاه فمینیستی و نشات گرفته از غرب است که شعارهای آن‌ها هم متأسفانه توسط برخی تشکل‌ها و مجموعه‌ها تکرار می‌شود و اثرات این تفکر غلط ازجمله تشابه زن و مرد در نگاه دانشجوها دیده می‌شود. البته به نظر می‌رسد خط دهی‌هایی نیز از خارج دانشگاه بر روی نگاه‌ها مؤثر است . نگاه دیگر نگاه سنتی است که در برخی افراد دیده می‌شود و البته عمومیت ندارد و این نشانگر فاصله ما تا نگاه واقعی اسلام به زن و تفکر اسلامی است که برای رسیدن به آن باید تلاش کنیم.

تشکل‌های دانشجویی، پیشرو و دیده‌بان

با توجه به اینکه دانشجو و تشکل‌های دانشجویی باید همیشه پیشرو و دیده‌بان مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه باشند ، اگر طبق فرموده رهبری موضع تهاجمی نسبت به غرب در این مسئله داشته باشند و در پی احقاق حقوق زن جریان سازی کنند می‌توانند نخست با ارتباط درون کشور و سپس ارتباط دانشجویان جهان اسلام اثرات فرهنگی بر منطقه و جهان بگذارند که مهم‌ترین آن صدور تفکر اسلامی در موضوع زن است . اگر آنچه در غرب اتفاق افتاده به‌درستی بیان و نقد شود و در کنار آن تفکر اسلام ناب شناخته شود تا الگوی مناسبی برای زن مسلمان معرفی شود ، قطعاً جذابیتی که این تفکر دارد هر انسانی را مجذوب خود می‌کند . ان شاالله که این حرکت بتواند مؤثر واقع شود و به همه‌ی دانشجویان خواهر در مجموعه‌های دانشگاهی توصیه می‌شود که علم این حرکت را باید شما بلند کرده و شما باید این موضوع را دنبال کنید .

گزارشی از موج فاطمی

هسته محتوایی ستاد فاطمی با مشورت از اساتید و تجارب گذشتگان ، به بررسی عناوین زیر در سه محور پرداخت:

  1. زن در غرب و همچنین نگاه سنتی به زن
  2. نگاه اسلام به زن و ارائه الگوی اسلامی
  3. بررسی مشکلات زن ایرانی امروز و فاصله‌ی او تا ایده آل موردنظر اسلام
  • محور اول،‌ بررسی وضعیت کنونی زن در ایران :
    در این مرحله ساختارهای اجتماعی،فرهنگی و قانونی نامناسب که زن را به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به آثار نامطلوب سوق می‌دهد بررسی می‌شود همچنین ساختارهای غلط و نامطلوب دانشگاه نیز موردتوجه و مطالبه قرار می‌گیرد.
  • محور دوم ، بررسی و نقد زن در غرب و نگاه سنتی به زن: 
    در این مرحله به بررسی ریشه‌ی ساختارهای غلط و مشکلات ،که عمدتاً مربوط به فرهنگ غربی و نیز نگاه سنتی و نادرست به زن است، پرداخته می‌شود و وضعیت زن در غرب به‌عنوان راهروان چنین ساختارهایی بیان می‌گردد.
  • محور سوم ، ارائه راه‌حل ، معرفی الگوی زن مسلمان:
    در این مرحله به معرفی الگوی حقیقی زن از منظر اسلام، به‌عنوان راه‌حل اصلی پرداخته می‌شود و نگاه درست به زن و خانواده را بیان می‌دارد و نیز حضرت زهرا (س) به‌عنوان محور این الگو معرفی می‌شوند و رسالت حقیقی زن و توانایی‌های خدادادی او بیان می‌گردد.

روند کارها به دو بخش محتوایی و اجرایی تقسیم شد که کار محتوایی در قالب جلسات و مطالعات پیگیری شد و با اساتید مختلف نیز در این زمینه جلساتی برگزار شد. کار اجرایی با برگزاری کرسی آزاداندیشی و قرائت بیانیه ستاد موج فاطمی آغاز شد. این کرسی با موضوع اشتغال زنان برگزار شد که در آن دو گروه با دو دیدگاه مختلف حضور داشتند. بحث اصلی در این جلسه بررسی اشتغال با محوریت جایگاه و منزلت بانوان بود. این جلسه برای شروع جلسه خوبی بود چرا که تصویر ذهنی درستی از فضای دانشگاه به ما می‌داد .
همچنین سلسله جلسات آموزشی در سطح دانشگاه با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی زن مسلمان و با محوریت حضرت زهرا(س) در سه بعد ایمانی و معنوی ، خانواده و سیاسی _ اجتماعی به ترتیب با حضور حجت‌الاسلام حاج علی رهبر ، حجت‌الاسلام دهنوی و حجت‌الاسلام سید احمد هاشمی برگزار شد . این جلسات نسبت به ابعاد گوناگون زندگی بابرکت حضرت صدیقه بسیار مؤثر و آگاهی‌بخش بود . به‌خصوص بعد سیاسی و اجتماعی آن بانو که معمولاً مغفول مانده است . قالب‌هایی چون نشریه نبز (نهضت بیداری زنان) ، برگزاری جلسه در خوابگاه دختران با موضوع خانواده ،کلیپ و فعالیت‌های مجازی هم در کنار این فعالیت‌ها به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است محوریت برنامه‌ها در سال گذشته بر روی برنامه‌های تشکیلاتی و آموزشی برای توانمندی اعضا بود و این فعالیت‌ها با کرسی آزاداندیشی با موضوع حجاب در اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه یافت و اختتامیه این طرح در ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور سرکار خانم دکتر روح‌افزا (معاون زنان در شورای انقلاب فرهنگی و فعال در حوزه زنان ) و با تقدیر از فعالان موج فاطمی برگزار شد . در جلسه با خانم روح‌افزا عنوان شد:
ازآنجایی‌که سند ۲۰۳۰ در بعضی از نقاط کشور در حال اجرا است لازم است ذکر شود جمعی از زنان و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب با دین و فرهنگ بومی مردم ایران دست به تنظیم سند بنیادی آموزشی زدند.این سند در حال حاضر آماده است اما با توجه به نبود دغدغه کافی و مطالبه کافی و حضور افرادی که از ضررهای سند ۲۰۳۰ آگاه نیستند هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

قشر دانشجو به‌عنوان قشر فعال باید روحیه‌ی مطالبه گری خود را افزایش دهد. با تبیین علمی و عقلی احکام اسلامی در مورد زنان به‌سادگی و زیبایی می‌توان اثبات کرد که نگاه اسلام به زن و جایگاه زن بسیار کامل و جامع است.این در حالی است که نگاه اسلام به زن در کشورهای اسلامی کاملاً مشهود نیست. با بررسی آمار و نتایجی که غرب در این سال‌ها بیان کرده و مشکلاتی نظیر مادرانی که بچه‌های خود را می‌کشند، فرزندانی که از جهت معلوم نبودن پدرشان مشکلات عاطفی و روانی پیدا می‌کنند و…. می‌شود به‌خوبی نتیجه گرفت درواقع این فرهنگ به زنان کمک زیادی نکرده و چه‌بسا مشکلات زیادی برای آن‌ها به بار آورده است.
اگر ایران به‌جای اینکه به زنان جایگاهشان در اسلام را بدهد و برای تبیین آن تلاش کند به سمتی برود که غرب رفته طبیعتاً باوجود مشکلات اقتصادی و فرهنگی که اکنون کشور درگیر آن است مشکلات زنان در ایران چند برابر خواهد شد.

لوگو موج فاطمی

حضور سیاسی، اجتماعی زنان

با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی حضور نداشته باشند جامعه به سمت تعالی پیش نخواهد رفت. با نگاهی به زندگی پربرکت حضرت زهرا(س) درمی‌یابیم که ایشان در همه‌ی جریانات حساس زمان خود حضور فعال و مؤثر داشته‌اند . هم در زمان حیات پدر بزرگوار و هم در زمان پس‌ازآن .
زن مسلمان نباید نسبت به جامعه‌ی خود بی‌تفاوت باشد و انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای حضور سیاسی و اجتماعی زنان شد . اما متأسفانه آنچه در این زمینه مشاهده می‌کنیم رکود و بی‌رغبتی نسبت به فعالیت است که دختران دانشجو را فراگرفته و آن‌ها را به بی‌تفاوتی کشیده است . به نظر می‌رسد دختران دانشجو هنوز قدرت و نقش مؤثر خود در اجتماع و دانشگاه را پیدا نکرده‌اند که این هم به بحران هویت که قبلاً اشاره شد بازمی‌گردد.
تفکری که ازدواج و مادر شدن را مانع پیشرفت می‌داند در میان بسیاری از دانشجوها فراگیر شده و این تفکر متأسفانه در حتی در بعضی موارد از سمت اساتید به دانشجوها القا می‌شود و نقش مادری امروزه از اصل به فرع کشیده می‌شود که در این خصوص باید از مسئولین سؤال کرد و علل آن تشخیص داده شود .

پیرو فاطمه‌ایم…

ما معتقدیم حضرت زهرا الگوی بشریت‌اند و نه‌فقط الگوی بانوان . ابعاد مافوق تصور این بانو هم می‌تواند فکر را با خود همراه کند و هم قلب را . اگر بخواهیم موجی جدید در جهان در موضوع زن مطرح کنیم ، موج فاطمی است . موجی که آغازگر آن فاطمه است .. ما به فعالان در این حوزه عنوان خادمان فاطمی دادیم چراکه معتقدیم هرکس برای عملی شدن الگوی حضرت فاطمه (سلام‌الله علیها) تلاش کند و آن بانو را معرفی کند از خادمان آن حضرت محسوب می‌شود .
امید است فعالیت‌هایمان در همه‌ی کشور توسط نیروهای انقلابی گسترش‌یافته و با رساندن صدای خود به مسئولین دریافتن راهکارهای مناسب برای حل مشکلات زنان جامعه مؤثر واقع‌شده و مورد رضای خداوند متعال قرار گیرد.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان